facebook
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    Polska Nagroda im. Sérgio Vieira de Mello
  • WRITE THE GAME
    Rekrutacja zakończona
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    SAGA - warsztaty kreatywności
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    Niedziela u Decjusza
  • GEORGE SAND - FRYDERYK CHOPIN
    Znamy wyniki!
  • VILLA ARTIS MUSICAE

„Duży pies nie szczeka!” – wspieramy edukację przeciwdziałającą mowie nienawiści

„Hip hop! Hejterom stop!” oraz „Duży pies nie szczeka” to inicjatywy edukacyjne Stowarzyszenia Willa Decjusza, których celem jest zwalczanie dyskryminacji i mowy nienawiści. Warsztaty dla młodzieży, które odbyły się w ramach projektów, realizowane były z wykorzystaniem improwizacji teatralnej i muzyki. Odbyły się one w gimnazjach na terenie całej Polski –  od Podhala, poprzez Małopolskę, Dolny Śląsk i Podlasie, Spisz, Mazur, aż po Hel – zawsze w szkołach znajdujących się w niewielkich miejscowościach.

 

„Wyszliśmy z założenia, że walka z mową nienawiści, a właściwie wrogości i pogardy, musi się zacząć na lokalnym poziomie. Nie ma co walić w kółko haseł „Szanujmy Żydów i Romów”, lepiej po prostu pokazać, co by było, gdyby było się na ich miejscu” – mówi w wywiadzie udzielonym „Gazecie Wyborczej” Joanna Pawluśkiewicz, pisarka, scenarzystka i improwizatorka i pomysłodawczyni projektu. 

 

Mnóstwo intensywnej pracy, pozytywnych emocji i wrażeń oraz setki pomysłów i nowych doświadczeń – to niejedyne wspomnienia tego aktywnego czasu. Powstały materiały – filmy, publikacje – które mogą być inspiracją, a także gotowymi pomocami w edukacji przeciwdziałającej nowie nienawiści oraz promocji postaw szacunku, tolerancji i reagowania na przejawy dyskryminacji. 

 

 

Metoda improwizacji opiera się na uniwersalnych wartościach – takich  jak otwartość  i wzmacnianie wśród uczestników poczucia własnych możliwości oraz ćwiczeniu kompetencji – jak umiejętność pracy w grupie czy wystąpienia publiczne. Efekty widoczne były już podczas warsztatów – a nauczyciele potwierdzają to, że przekładają się one na codzienne funkcjonowanie uczniów i chcą kontynuować tę pracę wprowadzając ją na swoich zajęciach. Jak wykorzystać gry na lekcjach przedmiotowych zastanawiali się między innymi podczas swojej części warsztatowej, która również odbyła się w ramach projektu. I tu okazało się, że na “Randkę w ciemno” można się wybrać na przykład z przydawką, dopełniaczem lub imiesłowem – i może to być świetna forma utrwalania reguł gramatycznych!

 

Niektórzy nauczyciele mówili, że ten tydzień bardziej zbliżył ich uczniów niż kilka lat w jednej klasie.” (…) Wciąż zgłaszają się nowe szkoły, a niektóre z tych, w których byliśmy szukają dofinansowania, żebyśmy mogli przyjeżdżać do nich regularnie. Fajnie by było, gdyby improwizacja trafiła do szkół na masową skalę.” – dodaje Pawluśkiewicz.

 

Wspólne muzykowanie to także bardzo ważna część warsztatów. Wspólnie z Jackiem „Budyniem” Szymkiewiczem i zespołem Pogodno gimnazjaliści przygotowali m.in. „najbardziej pozytywną piosenkę w Polsce”.

 

 

Zapraszamy na stronę www.nieszczeka.pl, gdzie zamieszczone są wszystkie informacje i materiały związane z projektami. Nauczycielom, pedagogom oraz dyrektorom szkół szczególnie polecamy publikację podsumowującą projekt – podręcznik, w którym znajduje się między innymi omówienie metody, technik i gier do wykorzystywania na zajęciach.

 

Polecamy cały wywiad z Joanną Pawluśkiewicz na łamach Gazety Wyborczej:

 

Projekt realizowany był w ramach programu „Obywatele dla Demokracji”, finansowanego z Funduszy EOG.

 

Zobacz także