facebook
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    Polska Nagroda im. Sérgio Vieira de Mello
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    SAGA - warsztaty kreatywności
  • FORUM DIALOGU KULTUR
    Niedziela u Decjusza
  • GEORGE SAND - FRYDERYK CHOPIN
    Znamy wyniki!
  • CICERONE
    Wydarzenia artystyczne
  • SALON MUZYCZNY
    Koncert

Pierwsze warsztaty w ramach projektu „Hip hop! hejterom stop!”

W dniach 27-29 maja oraz 3-5 czerwca 2014 odbyły się dwie pierwsze edycje warsztatów w ramach naszego nowego projektu pod nazwą „Hip Hop, hejterom stop”. Celem przedsięwzięcia jest zwalczanie dyskryminacji i mowy nienawiści za pomocą autoironii, komizmu, muzyki i filmu.

 

W trakcie warsztatów, prowadzonych pod okiem komików, muzyków i filmowców młodzież z Gimnazjum w Ratułowie i Szkoły nr 27 w Podedworzu uczyła się metod improwizacji scenicznej oraz przygotowywała własne skecze, oparte na konstruktywnej krytyce, pozbawionej elementów mowy nienawiści. Bardzo istotnym elementem pracy była część muzyczna, podczas której młodzi ludzie wraz z zaproszonymi Artystami tworzyli własną piosenkę. Efektem pracy dwóch pierwszych edycji jest utwór pt. „Duży pies nie szczeka”.

 

Młodzież zadecydowała także, że niebawem powstanie specjalny portal internetowy, który będzie służyć prezentacji dokonań młodych ludzi uczestniczących w projekcie oraz promocji tolerancji, równości, wymianie dobrych praktyk i inspiracji, a w efekcie zwalczaniu mowy nienawiści. Podczas każdego dnia warsztatów, uczestnikom towarzyszyła ekipa filmowa rejestrująca wszelkie działania projektowe, które zostaną ukazane w formie filmu dokumentalnego po zakończeniu wszystkich edycji projektu.

 

  • Warsztaty z uczniami  ze Szkoła nr 27 w Podedworzu (3-5 czerwca 2014)

 

  • Warsztaty z uczniami z Gimnazjum im. ks. prof. Józefa Tischnera w Ratułowie (27-29 maja 2014)

 

O metodzie improwizacyjnej:

 

Doświadczenie i wiedza, jaką młodzież może osiągnąć w czasie warsztatów improwizacji, wzbogaci ich na wiele różnych sposobów. Improwizacja daje młodzieży:

 

  • wzrost pewności siebie
  • umiejętność wystąpień publicznych
  • zwiększone umiejętności aktorskie
  • zwiększone umiejętności socjalne
  • nauka „burzy mózgu”
  • zwiększenie umiejętności słuchania i obserwacji
  • umiejętność kreatywnego myślenia
  • umiejętność szybkiego podejmowania decyzji
  • umiejętność pracy w grupie

 

Nauka improwizacji rozwija wszystkie dziedziny, na które nie zawsze zwraca się uwagi w czasie nauki w szkole – w czasie lekcji najczęściej chodzi o pamięciowe opanowanie materiału, dyscyplinę i aktywność w klasie, ale tylko taką akceptowaną przez nauczyciela.

 

Nauka improwizacji pomaga w nauce aktywnego słuchania, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, uczy, jak być otwartym na pomysły, szybko reagować, używać wyobraźni, współpracować, używać właściwie swoich emocji, angażować się, a także jak naprawdę zdawać sobie sprawę z tego, co się dzieje dookoła nas. Wszystkie te umiejętności są niezbędne dla właściwego komunikowania się z innymi.

 

W komedii improwizatorzy uczeni są jak spontanicznie reagować na pomysły, na sugestie publiczności. Opierają swoje przedstawienia na zaufaniu, na sobie nawzajem. Każdy z nas ma w sobie te umiejętności, ale nie ćwiczymy ich, zapominamy o nich. Nie korzystamy z nich tak, jak wtedy, kiedy byliśmy dziećmi.

 

 

Zespół projektowy:

 

Eksperci:

 

Joanna Pawluśkiewicz – pisarka, scenarzystka, zajmuje się też produkcją filmową i telewizyjną, współprowadzi Klub Komediowy w Warszawie, współpracuje z HBO Polska Autorka powieści „Pani na domkach” i „Telenowela”, współautorka projektu Nowe Legendy Miejskie. Improwizatorka w Teatrze Improwizacji Hulaj.

 

Marzena Popławska – producent, reżyser, współautorka projektu Nowe Legendy Miejskie. – Prezes fundacji Moma Film, która jest członkiem grupy koalicja dla edukacji filmowej (PISF), wyrózniona przez Unicef tytułem: szeryf praw dziecka.

 

Marcin Macuk – polski muzyk, kompozytor, wokalista, producent muzyczny i multiinstrumentalista. W latach 2001-2008 klawiszowiec zespołu Pogodno. Był pierwszym basistą zespołu Hey, współpracował również z Moniką Brodką i Abradabem. W 2008 r. został laureatem dwóch Fryderyków – za produkcję i realizację płyt: Hey MTV Unplugged i UniSexBlues.

 

Atoni Syrek-Dąbrowski – menedżer i współzałożyciel firmy Stand-up Polska oraz członek teatru improwizowanego Hofesinka. Komik uprawiający stand-up comedy, scenarzysta, aktor. Karierę rozpoczął w 2010 roku występując w warszawskich klubach, a także współorganizując Festiwal Młodego Stand-upu „Na Ostro, Bez Kagańca!”.

 

Michał Marczak – reżyser, członek Europejskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej, autor filmów dokumentalnych „Koniec Rosji” (2010), „Fuck for Forest” (2012), „Nie kradnij” (2013), laureat „Talentów Trójki” przyznawanych przez Polskie Radio Trójka w kategorii Film.

 

Jacek „Budyń” Szymkiewicz – obecnie wokalista i saksofonista zespołu Babu Król. Gitarzysta, autor tekstów, lider zespołu Pogodno. Autor muzyki do spektaklów teatralnych. Napisał książkę pt. „Grawer”. Współpracował m.in. z Kasią Nosowską, Varius Manx czy Kasią Kowalską.

 

Zarządzanie:

 

Katarzyna Renes – menedżer projektu. Od 2009 r. związana ze Stowarzyszeniem Willa Decjusza w Krakowie. Menedżer Polsko-Ukraińskiej Fundacji im. I.Paderewskiego. Konsultantka i realizatorka wielu międzynarodowych przedsięwzięć kulturalnych. Prowadzi Fundację Renesart.

 

Marcin Dyrcz – specjalista ds. PR. filolog polski, recenzent literacki. Od roku 2013 współpracuje ze Stowarzyszeniem Willa Decjusza w zakresie kompleksowej promocji międzynarodowych projektów kulturalnych.

 

 

 

 

Fundatorzy:

 

log_eea_grants           log_fundacja_stefana_batorego             log_polska_fundacja_dzieci

 

Projekt realizowany w ramach programu

Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG

Partnerzy:

log_klub_komediowy                 log_winda_w_bok             log_stand_up            log_momafilm

Zobacz także