Dziedzictwo kulturowe
Rezydencja artystyczna Marii Eleny Bonet w Willi Decjusza, sierpień 2023
O pobycie:
W ramach „Kultury na Uchodźstwie” w Willi Decjusza odbył się pobyt rezydencjalny utalentowanej białoruskiej fotograficzki Marii Eleny Bonet, która przez cały sierpień w willowych przestrzeniach realizowała swój nowy projekt artystyczny inspirowany twórczością Czesława Miłosza, w szczególności utworem „Dolina Issy”. Twórcze działania Marii Eleny Bonet skoncentrowane były wokół motywu rzeki, który pojawiał się zarówno w jej wcześniejszych projektach artystycznych prezentowanych w ramach „Kultury na Uchodźstwie”: „Moja rzeka” i „Zaręczyny z morzem”, jak i w utworach polskiego noblisty. W czasie pobytu w Krakowie artystka zagłębiła się w twórczość Czesława Miłosza oraz odwiedziła miejsca związane z jego życiem.
O artystce:
Maria Elena Bonet
Urodziła się w Mińsku, ukończyła Białoruską Akademię Sztuk Pięknych. Od 2007 roku skupia się na fotografii analogowej, tworzy dzieła sztuki przy użyciu manualnych procesów fotograficznych, takich jak: technika żelatynowo-srebrowa, guma chromianowa, proces cynowy, cyjanotypia. Od 2017 roku prowadzi autorskie warsztaty w zakresie fotografii manualnej. Od 2018 roku realizuje projekty multimedialne obejmujące fotografię, wideo, dźwięk i światło. Od 2019 roku jest reprezentowana przez galerie sztuki we Francji i Hiszpanii.
W 2020 roku została nominowana do Państwowej Nagrody w Zakresie Sztuk Pięknych na Białorusi: Fotografia artystyczna. Solidaryzując się z ocenzurowanym artystą oraz z ofiarami przemocy ze strony rządu na Białorusi, wycofała swoją kandydaturę.
W 2021 roku została zwyciężczynią Miesiąca Fotografii w Grenoble, Francja. W tym samym roku film „Moja Rzeka” został wybrany w konkursie filmów krótkometrażowych i pokazany na ValdarnoCinema Film Festival we Włoszech. Otrzymała również stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia i przyjechała do Polski, gdzie obecnie mieszka i pracuje w Gdańsku.
W 2022 roku została laureatką stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska. Rozpoczęła również na Uniwersytecie Warszawskim pracę badawczą nad historią fotografii analogowej na Białorusi i w Polsce.