Literatura

Wyszehradzkie Rezydencje Literackie – 2020

Pandemia i związane z nią zamknięcie granic między państwami V4 sprawiły, że Wiosenna Edycja Wyszehradzkich Rezydencji Literackich w 2020 została przesunięta na środek lata. Od lipca mieliśmy przyjemność gościć w Willi Decjusza czworo pisarzy: Pavla Klusáka (Czechy), Mónikę Rusvai (Węgry), Krzysztofa Umińskiego (Polska) oraz Marcela Lacko (Słowacja).

Pavel Klusák

od 1989 roku pisze o muzyce, prowadzi audycje muzyczne Czeskim Radiu (Český rozhlas) i pracuje jako kurator festiwali. Opublikował trzy książki non-fiction. Obecnie pracuje nad krytyczną biografią Karela Gotta – legendarnego piosenkarza popowego dawnej ČSSR w czasach totalitaryzmu. Jako scenarzysta i reżyser Klusák zajmuje się kinem eksperymentalnym i dokumentalnym. Jego debiut reżyserski „Hudba Zdeněk Liška” (Muzyka: Zdeněk Liška) przedstawia historię Zdenka Liški, giganta muzyki filmowej oraz pioniera muzyki elektronicznej. Pavel jest absolwentem Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych (scenariusz) oraz Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Karola (literatura i język czeski) w Pradze.

Marcel Lacko

pisarz, filmowiec, twórczy flâneur i redaktor magazynu kulturalnego „Enter”. Jest autorem powieści pt. „Marcel Lacko – Autobiografia” oraz zbioru poezji „W poszukiwaniu autora”. Jego utwory były tłumaczone na język angielski, słoweński, węgierski, czeski i polski. Wyreżyserował film fabularny „The Mirror” oraz dokument „Marcel, Are You Here?”. Jest także autorem sztuki teatralnej pt. „Modern Love”.

Mónika Rusvai

autorka mythic fantasy. Interesuje się europejskim folklorem i mitologią, a w swoich książkach stara się odkryć współczesne znaczenie tradycji ludowych. Obecnie jest doktorantką na Uniwersytecie w Szeged, gdzie zajmuje się anglojęzyczną literaturą fantasy, koncentrując się na różnorodnych przedstawieniach lasów w fantastycznych tekstach. Jej debiutancka powieść „Tündöklő” (2019) nawiązuje do węgierskiej wiedzy o smokach i traktuje o historycznej traumie oraz ponownej interpretacji dziedzictwa kulturowego. Obecnie pracuje nad swoją drugą powieścią, opartą na legendach zawierających motyw podróży do podziemi w XX-wiecznej Europie Środkowej.

Krzysztof Umiński

urodził się w 1984 roku w Warszawie. Współtworzył scenariusze do filmów „Kamper” i „Córka trenera”. Publikował w „Bluszczu”, „Literaturze na Świecie” i „Nowych Książkach”, stale współpracuje z „Dwutygodnikiem”. Przełożył m.in. książki Alberta Cohena, Marka Dannera, Rohintona Mistry’ego i Arundhati Roy oraz kilka francuskich komiksów. Na rezydencji w Willi Decjusza pracował nad książką eseistyczną „Trzy tłumaczki”.

Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat